Interchaining Global

מתמחה במתן שירותי ייעוץ וליווי מקיפים לעסקים בארץ ובעולם במגוון תחומים בשיטת Smart Budget Solutions
קרא עוד 

 

We bring the world to you !

 

 

 
 
ראשי » מאמרים
 

איזהו חכם? - הלומד מכל אדם

15 מפתחות הזהב להצלחה עסקית

 

מאת ירון תלמי,
אינטרצ'יינינג גלובל גרופ בע"מ
מומחה בשיווק, מכירות ופיתוח עסקי ובהובלת תהליכים אסטרטגיים בארגונים

 
איזה הוא חכם? הלומד מכל אדם. אין כמו למידה מניסיונם של אחרים ואין כמו היכולת לעצור, לחשוב, לתכנן כהלכה וכמובן- גולת הכותרת- לבצע בפועל.
בכל אחד מ-15 הנושאים שלפניכם טמון מפתח זהב להצלחת העסק.
 

שלב ייזום הרעיון וגיבושו

  1. שאלת הכישורים – "אם אתם מבשלים טוב, האם זה מספיק כדי לפתוח מסעדה?"

הקשה והכואבת ברשימת הטעויות, הרווחות אצל יזמים מתחילים, הינה האשליה, שאם קיבלתי מחמאות על היכולת המקצועית שלי, מבני משפחתי ו/או מחברים ו\או מ"מביני עניין", זו סיבה מספיקה בהחלט לכך שאני מתאים להיות בעל עסק בתחומי – ולא כך. רבים מאיתנו מוכשרים בתחומים רבים ומגוונים, אך על מנת לתכנן, להקים ולהפעיל עסק עצמאי, אשר ירוויח וישגשג לאורך זמן, נדרש מגוון יכולות השונות בתכלית מהכישרון הטבעי הבסיסי (שכמובן אין לזלזל בו). נקודה זו ניתנת לגישור ע"י בחירת שותפים מתאימים, או שימוש ביועצים ומלווים, בכל השלבים של חיי העסק.

  1. בחירת השותפים לדרך

השותפים לדרך הארוכה והקשה, הינם המפתח היסודי והבסיסי להצלחה. השותף הינו בן הזוג הקבוע והיום יומי, אשר איתו אנו קמים, עובדים, נחים ומתעמתים. האינטרס המשותף והאמונה בדרך הינם הכרח ראשוני לשותפות. לכן בחירה נכונה של השותפים היא המפתח הראשון להצלחה.
 

שלב התכנון

  1. ההכרח בתכנון אסטרטגי, עסקי ופונקציונאלי

כידוע, אנחנו, הישראלים, מתבססים על העיקרון של "קודם עושים ואחר כך חושבים", "יהיה בסדר" ו-"נפתור את הבעיות תוך כדי תנועה". העיקרון הבסיסי והחשוב ביותר להצלחת העסק לאורך זמן ולשרידותו בעולם העסקי הקשה, הינו תכנון אסטרטגי מראש, עוד לפני היציאה לדרך. תכנון זה חייב לתת מענה לכל השאלות הבסיסיות שנדרשות לייזום, תכנון, הקמה ותפעול שוטף של העסק. מומלץ בחום לא לוותר על אף שלב משלבי ומרכיבי התכנון.

  1. מיקום העסק

בחירת מיקום העסק הינה אחת ההחלטות, אשר משפיעות יותר מכל על הצלחתנו העתידית. גם החנות, המסעדה או המפעל הכי טובים ייכשלו אם לא יהיו ממוקמים נכון.  המיקום קובע עבורנו במידה רבה פרמטרים כגון קהל הלקוחות שיגיע, שעות הפעילות, היצע כוח האדם, אפשרויות שינוע ועלויות קבועות. המיקום צריך להיבחר בהתאם לייעוד העסק, לתחום העיסוק ולאסטרטגיה שנבחרה.  

  1. צורך בהון עצמי לקיום העסק

הון עצמי הינו הבסיס לקיום בריא ולהורדת סיכונים בכל עסק קטן. עצם העובדה שחסכנו סכום צנוע או קיבלנו דמי פרישה, אינה מספיקה להקמת עסק אשר מראש הינו בסיכון. כל תכנון, זהיר ככל שיהיה, חשוף לסיכונים ולשינויים. חוסר הוודאות, ביחד עם גורמים רבים שאין לנו שליטה עליהם, עשויים להשפיע באופן קריטי על שרידות העסק. רגישות העסק הקטן לשינויים כה גדולה ובלתי צפויה, עד כי חובה עלינו לשריין הון לכל צרה שלא תהיה.

  1. צורך בתוכנית שיווק ומכירות

ההנחה הבסיסית של רבים וטובים מאיתנו ש- "אנחנו טובים וזה מספיק בכדי שלקוחות יגיעו" נובעת מטעות עסקית בסיסית ומנאיביות, שאינה מתאימה לעסקים. אנו צריכים תוכנית שיווק ומכירות מסודרת, אשר תחשוף אותנו, באופן קבוע ובחוכמה, לקהל הממוקד אותו אנחנו רוצים להביא ולשרת. מחד, אנחנו לוקים בבזבוז מיותר על פרסום ושיווק לא אפקטיביים ומאידך איננו מבינים כי הפרסום מהווה חלק קטן בלבד מתמהיל השיווק הנדרש. שיווק נכון מתבצע באופן רציף ומורכב, על ציר הזמן, והינו אמצעי להגשמת היעדים העסקיים, אותם קבענו לעצמנו בתוכנית העסקית.

  1. תכנון וניהול נכון של המשאב האנושי

תכנון חכם ויעיל ולאחריו בחירה נכונה של אנשי המפתח ושל כלל העובדים, הינם מפתח חשוב ביותר לניהול נכון ויעיל. כוח אדם מיותר, או שאינו מתאים, גורם באופן טבעי לאי שקט, להוצאות מיותרות, לחוסר שביעות רצון של הלקוחות ובפועל לבעיות קשות בתפעול השוטף. כוח אדם גם דורש תחזוקה, הכשרה ואימון מתמידים. אף פעם אין די בכמה שעות חפיפה כדי ללמוד תפקיד. ונקודה אחרונה: בעובדים טובים יש להשקיע, בתגמול ממשי ובמילה טובה, כדי שיפיקו עבורנו את המרב ואת המיטב שלהם. 

  1. תמחור נכון

אחד המשגים הבולטים בכל עסק, הינו תמחור לקוי של השירות או המוצרים ובהמשך חוסר בבקרה שוטפת. "עלות המכר" הינו אחד הנושאים החשובים לתכנון ומעקב תקופתי. תמחור נכון משפיע על מבנה סל המוצרים, רכש חומרי הגלם, עלויות כוח אדם ועלויות קבועות.

  1. מחשוב וטכנולוגיה - מערכות ניהול מתקדמות

בעולם המודרני והמתקדם של היום, יש לנו את מרב היכולות להוציא לפועל את כל החלומות והתוכניות שלנו, בעזרת מערכות ניהול מתקדמות, מבוססות מחשב. זה כבר מזמן לא לוקסוס השמור לגדולים בלבד. כיום, על מנת לעמוד בקצב ובדרישות, אנו מחויבים לרכוש ולהפעיל כלי ניהול, תכנון ותפעול ממוחשבים לכל מרכיבי העסק.   
 

שלבי ההקמה והתפעול השוטף

  1. מענה לצרכי הלקוח

מחקרים מראים כי אנו נמצאים בעידן "הלקוחות הלא מרוצים". אין זו בעיה ישראלית פרטית, זו תופעה אופיינית לכל העולם המערבי. על מנת להשביע את רצונו של הלקוח, בין אם לקוח עסקי ובין אם לקוח פרטי, אנחנו נדרשים להיות כמעט מושלמים ולהקפיד על כל פרט ופרט, קטן כגדול. כולנו מבינים ויודעים כי הלקוח הינו הנכס החשוב ביותר שיש לנו, אך האם אנחנו שואלים את עצמנו מספיק מה אנחנו עושים על מנת להשאירו? להחזירו? להשביע את רצונו? נושא שימור הלקוחות הינו נושא כבד, אשר דורש השקעה והתייחסות רצינית.

  1. לימוד המתחרים והתחרות

כל מי ששירת בצה"ל יודע, שלא מתחילים תכנון ולא מבצעים מהלך מבלי ללמוד קודם כל את מהלכי האויב, ובמקרה שלנו "המתחרים". חוסר הוודאות שלנו נובע קודם כל מהסביבה העסקית בה אנחנו פועלים ובה פועלים בראש ובראשונה המתחרים שלנו. אך האם כך אנחנו נוהגים גם בעסק? כמה מאיתנו באמת מפעילים כלי מודיעין עסקי וכלי מעקב ולימוד של מהלכי המתחרים? בהמשך נדון בנושא זה בהרחבה.

  1. מעקב רצוף של מגמות ושינויי השוק

העסק שלנו מתנהל בסביבה עסקית דינאמית, פעילה, נושמת ומשתנה. כל תכנון וכל שינוי, אותם אנחנו מעוניינים ליישם בעסק, חייבים להתבסס קודם כל על ההשפעות מהסביבה החיצונית בה אנחנו מתנהלים. מיפוי לא נכון של השוק, אי הבנה של המגמות וכיווני השוק, חוסר ערנות ותגובה איטית מידי, יובילו אותנו באופן טבעי לטעויות ויגרמו לנו להישאר עם מעט לקוחות ועם הרבה הפסדים. השוק מתפתח ומשתנה כל הזמן, הסביבה העסקית משתנה, ההעדפות והצרכים משתנים והתחרות גדלה ומחריפה. התעלמות משינויים אלו הינה מתכון לאסון.

  1. ניהול כספי ותזרימי

תזרים המזומנים והניהול הכספי, הינם מפתח יום יומי בסיסי ביותר להצלחתנו. עסק קטן פועל על בסיס רמת נזילות נמוכה ועם חילוף גבוה של מזומנים בקופה. כבעלי ומנהלי העסק איננו יכולים להרשות לעצמנו שלא לדעת, בכל רגע נתון, מהו מצב תזרים המזומנים. תזרים שלילי, שלא אובחן בזמן, עלול להוביל מהר מאוד למשבר, שיהיה קשה להיחלץ ממנו.

  1. ניהול מטלות ומשימות

הלחץ היום יומי, הנובע מאין ספור אילוצים ובעיות, גורם לנו לא פעם לשקוע בביצה הפרטית שלנו ובכך לאפשר לעניינים דחופים לגבור על מה שבאמת חשוב. דחיית משימות ומטלות, ולפעמים גם אי ביצוע שלהן בכלל, יכולים לגרום לנו לנזקים רבים, אשר בניהול קפדני היו יכולים להימנע. ניהול נכון מתבסס על היכולת להבדיל בין עיקר וטפל, תוך תכנון וניהול קפדני של משאב הזמן.

  1. מידע זמין והזדמנויות עסקיות

סביבנו מרחף כל הזמן מידע זמין וחשוב לגבי הזדמנויות עסקיות שונות. השאלה היא האם אנחנו מבחינים בו? אילו הזדמנויות חולפות על פנינו ללא תשומת לב מצידנו? כבעלי ומנהלי העסק אנחנו נדרשים להיות עם כל החושים מחודדים כל הזמן, על מנת לא לפספס את אותן הזדמנויות שיכולות להביא לפריצה ולצמיחה של העסק שלנו.

 

כעת נמצאים בידיכם 15 המפתחות החשובים ביותר לשגשוג ולהצלחה.

אני מזמין אתכם להעלות שאלות, לשלוח הערות וכמובן לשתף אותנו מניסיונכם. ליצירת קשר לחצו כאן

ירון תלמי
מומחה בשיווק, מכירות ופיתוח עסקי
ובהובלת תהליכים אסטרטגיים בארגונים

 
 

לראש העמוד

 
 
 

Copyright © 2011. Interchaining Global Group Ltd.
All rights reserved.

אתר זה מקודם ע”י SEOptimal