Interchaining Global

מתמחה במתן שירותי ייעוץ וליווי מקיפים לעסקים בארץ ובעולם במגוון תחומים בשיטת Smart Budget Solutions
קרא עוד 

 

We bring the world to you !

 

 

 
 
ראשי » מאמרים
 

הון עצמי כבסיס לקיום העסק

 

מאת ירון תלמי,
אינטרצ'יינינג גלובל גרופ בע"מ
מומחה בשיווק, מכירות ופיתוח עסקי ובהובלת תהליכים אסטרטגיים בארגונים

 

הון עצמי הינו הבסיס לקיום בריא ולהורדת סיכונים בכל עסק שהוא. עצם העובדה שחסכנו סכום צנוע או קיבלנו דמי פרישה, אינה מספיקה להקמת עסק אשר מראש הינו בסיכון. כל תכנון, זהיר ככל שיהיה, חשוף לסיכונים ולשינויים. חוסר הוודאות, ביחד עם גורמים רבים שאין לנו שליטה עליהם, עשויים להשפיע באופן קריטי על שרידות העסק. רגישות העסק הקטן לשינויים כה גדולה ובלתי צפויה, עד כי חובה עלינו לשריין הון לכל צרה שלא תהיה.
 

בין נקודת האיזון לצמיחה

סוד גלוי הוא כי רבים מהעסקים העצמאיים נסגרים כבר בשנה הראשונה לפעילותם. אם ננסה לברר את הסיבה העיקרית לסגירות התכופות של עסקים לסוגיהם השונים, נגלה כי היא נעוצה בתכנון לקוי הנובע מגישת "החפיף" וה"יהיה בסדר". כל עסק זקוק לזמן כדי לבסס לעצמו קהל לקוחות.

לעסק גדול יש יתרונות כגון נראות בולטת וכן יכולת להשקיע בפרסום וביח"צ, בשל האחוז היחסית קטן שהשקעות אלו לוקחות מההשקעה הכללית. לכן, למרות הסכום הגדול שעסק כזה בולע בחודש, טווח ההטמעה שלו בתודעת הלקוחות קצר יחסית.

לעומת זאת, בעסקים קטנים, הנראות בשוק חיוורת יותר וכל השקעה בפרסום ויח"צ תהווה אחוז לא מבוטל מההשקעה הראשונית. כפועל יוצא, בעל עסק קטן צריך לקחת בחשבון זמן רב יותר עד ה – break even point. המשמעות היא שבעסק קטן יש הכרח מוחלט להביא הון מספיק מהבית, שייתן לבעלים מרווח נשימה נכבד עד שהעסק יעלה על פסים רווחיים.

ברור אם כן שניסיון לחסוך בהוצאות וחוסר תכנון נכון הינם הבסיס לכישלון בטווח קצר. שלבי הייזום, התכנון וההקמה הנם שלבים קריטיים לסיכויי הישרדות העסק לאורך זמן.

על מנת להבין את הצורך בתכנון פיננסי ובמימון נכון, נחזור לבסיס של דגשים בהקמת עסק.
 

מאפייני השוק:

1.       שיעורי סגירה גבוהים - השוק מאופיין בשיעורי פתיחה וסגירה גבוהים ביותר. אחת הסיבות  היא התדמית העסקית מחוץ לעולם העצמאי – על השוק ככזה שניתן להרוויח בו כסף רב במהירות, ללא צורך בידע מקצועי רב ובניסיון מצטבר.

2.       רשתות וזכיינות כמעט בכל התחומים בשוק פועלות רשתות גדולות המוכרות זיכיונות ומעניקות סיוע וייעוץ מקצועי ליזם. (יש לציין כי רכישת הזיכיון כרוכה בעלות גבוהה). יכולת ההישרדות של עסקים בעלי "אבא חזק" ,גבוהה יחסית לשאר השוק.

3.       השוק מתאפיין בתגובה לשינויים, הן במצב הביטחוני והן במצב כלכלי, אבל לעומת תגובה זמנית וקצרה יחסית לשינוי מצב בטחוני, המצב הכלכלי משפיע לטווחים ארוכים יותר.
 

מחסומי הכניסה לשוק:

1.       איתור מיקום

2.       ניתוח התחרות ובחירה באסטרטגיה בהתאם.

3.       השקעה בבניה/שיפוץ, התאמת מקום.

4.       תכנון פונקציונאלי ועיצוב העסק

5.       השקעה בציוד

6.       תהליך קבלת רישיון העסק.

7.       תכנון פיננסי, כולל תכנון הון חוזר נכון.

8.       בחירת כוח אדם מתאים

9.       תלות במציאת צוות מקצועי מיומן.

10.   במצב של זכיינות- היכולת לעמוד בדרישות הרשת מול עלויות נדרשות

 

הסעיפים הפיננסיים אותם יש לקחת בחשבון לנושא המימון:

  1. בניה, שיפוץ ועיצוב תוך עמידה בתקנים
  2. רכש ציוד, ריהוט, מכונות וכיו"ב
  3. הפדיון (הכנסה)
  4. עלויות קבועות כגון – שכירות, מיסים, זכיינות וכו....
  5. עלות רכש שוטף והוצאות שוטפות (חומרי גלם, אנרגיה וכד')
  6. עלות כוח-אדם
  7. עלות ייעוץ מקצועי ומקצועי שוטף
  8. עלויות שיווק והחדרה כגון פרסום, יח"צ, מיתוג
  9. אשראי ספקים ואשראי לקוחות
  10. ביטוחים (צד ג', חבות מעבידים, מלאי, אובדן רווחים וכיו"ב)
  11. רמת הסיכון
  12. מצב חשבון הבנק
     

הכול צפוי והרשות נתונה

פסוק חכם זה בא להדגיש את העובדה שמצד אחד מרגע שבחרנו מסלול הכול בו צפוי אך בכל רגע נתון יש בידינו את היכולת והרשות לשנות.

מרגע שעלויות ההקמה כבר בוצעו, יקשה עלינו לשנות את הנתיב הקריטי של ההכנסות וההוצאות, ובעצם את מסלול הרווח או ההפסד של העסק. נכון שיש הוצאות שמשתנות ביחס ישיר לכמות הלקוחות או הפרויקטים, כגון עלות חומרי הגלם והעבודה הישירה, אך כאשר הביצוע קטן משמעותית מהתחזית, נתקשה להתאושש, והעלויות הקבועות (ההתחייבויות) יובילו אותנו לקריסה.

אחד הסימנים המובהקים לכך שעסק נמצא במשבר רווחיות או מימון, מתבטא בצמצום במגוון המוצרים והשירותים ובצוות. מצב זה הינו בדרך כלל מצב של הנשמה מלאכותית, אשר פוגעת קשות במוניטין, ברמת האיכות והשירות ומובילה באופן מהיר ביותר לקריסה.

נקיטת צעדים חפוזים ולא מתוכננים לשינוי המצב, עלולה להתגלות כבעייתית ולא חכמה. מומלץ לבצע ניתוח של המצב ולהוציא מסקנות בהתאם.

  • כל עסק הינו מורכב וברמת סיכון גבוהה, יש להימנע ככל שניתן מאלתורים.
  • יש לבצע מראש תכנון קפדני ומדוקדק בכל נושאים, תוך בחינה מדוקדקת של הביטוי שלהם מבחינה כספית.
  • בהתאם לסעיף הקודם, יש לבצע בקרה שוטפת וקבועה של התוצאות.
  • שינויים יתבצעו מול התכנון הראשוני ותוך ראייה כוללת של כל היבטי הפעילות והעסק. יש להקפיד בדקדקנות על הפרטים באופן הופכי לחלוטין ל "חפיף" ו "יהיה בסדר".
  • בכל נקודת זמן בניהול העסק יש להחזיק מול העיניים את החזון והאפיונים הבסיסיים אותם קבענו ולהקפיד לבצע שינויים שמצד אחדיגרמו לשיפורים בתוצאות ומצד שני לא יפגעו באופי ובהגדרה האסטרטגית של העסק. יש לזכור כי כל פגיעה באופי העסק תגרום ללקוחות להפנות לו עורף ולעסק עצמו לקרוס.
 

הון עצמי ומימון

לאור סקירת הסיכונים הרבים בעסק עצמאי, ניתן להבין כי המפתח הראשוני להצלחה ולגמישות לשינויים הינם הון עצמי ויכולת פיננסית של התמודדות במשברים. המצב ההופכי והמסוכן הינו "מהיד לפה" – מצב בו אנחנו מגיבים במהירות, בחוסר תכנון ומחשבה וכתוצאה מכך מתרסקים.
 

להבטחת חוזק פיננסי יש להבטיח:

  1. תוכנית עסקית, הלוקחת בחשבון את כל המרכיבים הפיננסיים ומשתנה בהתאם לביצוע בפועל.
  2. הון עצמי ברמה מספקת, על פי תוכנית שהוגדרה מראש, שיבטיח אורך נשימה לבעלים.
  3. ערבויות ובטחונות בבנק.
  4. במידת הצורך- הלוואות טובות אשר את מהלך החזרתן יש לכלול בתוכנית העסקית.
  5. יש לחשוב מראש ולבנות תוכנית ב' למקרה של בעיות, כגון שינויים ראדיקליים בשוק וכדומה. תוכנית כזו יכולה לכלול אפשרות להכנסת שותף או משקיע, אפשרות להקטנת העסק והשכרת חלקים מהשטח, או שינויים התנהלותיים כגון וכדומה הרחבת השירותים. הקדשת מחשבה לנקודות אלו מראש תמנע ביצוע שינויים מתוך פאניקה בהמשך.
     

לסיכום

צד ההוצאות בתוכנית העסקית מוגדר וידוע מראש ומבוצע לפרטי הפרטים, אך לא כך בצד ההכנסות. בעל העסק או היזם מתחיל את דרכו בחלום ורוד ואופטימי ובדרך כלל קובע על פי חלום זה את תחזית ההכנסות ואף משכנע בכך את שותפיו ואת הבנק.

ברוב המקרים המציאות קשה מהדמיון וצד ההכנסות אינו עומד בתחזיות ומכאן מתחילה הבעיה.

המלצתי הינה להיעזר, כבר בשלב התכנון, ביועץ/בודק חיצוני בעל ניסיון רב. יועץ זה אינו מונע על ידי החלום וביכולתו להתאים את תחזיות החלום למציאות ולסיכונים. כמובן שהאחריות לניהול נכון ולתוצאות נשארת תמיד על כתפי הבעלים – לכן חשוב כל כך החוזק הפיננסי הנובע מהון עצמי ובטחונות.

בהצלחה! 

 

אני מזמין אתכם להעלות שאלות, לשלוח הערות וכמובן לשתף אותנו מניסיונכם. ליצירת קשר לחצו כאן

ירון תלמי
מומחה בשיווק, מכירות ופיתוח עסקי
ובהובלת תהליכים אסטרטגיים בארגונים

 
 

לראש העמוד

 
 
 

Copyright © 2011. Interchaining Global Group Ltd.
All rights reserved.

אתר זה מקודם ע”י SEOptimal